Czym jest integracja sensoryczna?
To sposób funkcjonowania i współdziałania narządów odbierania zmysłów, który umożliwia prawidłowe przetwarzanie bodźców przez układ nerwowy człowieka. Nasze poprawne funkcjonowanie zależy od pracy siedmiu systemów: czuciowego (dotykowego i proprioceptywnego), przedsionkowego, słuchowego, wzrokowego, węchowego i smakowego. Zaburzenia w odbieraniu jednego ze zmysłów powodują zaburzenia w funkcjonowaniu całego organizmu.
Jakie są przykładowe symptomy zaburzenia integracji sensorycznej?
- słaba koordynacja ruchowa
- problemy z utrzymaniem równowagi
- lęk przed wysokością, ruchem, upadkiem
- trudności w nauce jazdy na rowerze
- trudności z naśladowaniem ruchów
- niechęć do zabaw ruchowych
- niechęć do obcinania włosów i paznokci, mycia twarzy, włosów, uszu
- nadmierna ruchliwość, nadpobudliwość
- problemy z koncentracją
- obniżona lub podwyższona wrażliwość na bodźce z otoczenia
- problemy emocjonalne
- nieśmiałość
- agresja, opóźniony rozwój mowy
- kłopoty z czytaniem, pisaniem, liczeniem
- brak dominacji ręki u dzieci powyżej czwartego roku życia
- kłopoty z czynnościami samoobsługowymi (wiązanie butów, mycie zębów)
- częste podpieranie głowy podczas zajęć przy biurku lub stole
- niechęć do zabaw związanych z brudzeniem rąk
- kłopoty z jedzeniem
Czym jest zaburzenie SI?
Nieprawidłowe odbieranie i przetwarzanie zmysłów skutkuje zaburzeniami w prawidłowym rozwoju dziecka. Dziecko może mieć problemy z przyswajaniem wiedzy szkolnej, rozwijaniem sprawności fizycznej, nawiązywaniem relacji z innymi dziećmi oraz z bliskimi.
Zaburzenia integracji sensorycznej zaburzają równowagę odbierania zmysłów, powodując nadwrażliwość lub podwrażliwość na bodźce. Oznaczać to może, że rzeczy dla prawidłowo rozwijającego się człowieka, jak np. dźwięki z otoczenia, dotyk ubrania na skórze, dla dziecka z zaburzeniami SI są drażniące, zbyt wyraziste, lub zupełnie niezauważalne.
Kłopoty z prawidłowym odbieraniem bodźców uniemożliwiają dziecku zdrowy i szczęśliwy rozwój oraz ograniczają jego potencjał.
Integracja sensoryczna - przykładowe powody wystąpienia zaburzeń u dziecka
- w okresie ciąży
- nasilone wymioty
- palenie lub spożywanie alkoholu
- nadciśnienie tętnicze
- upadek lub inny uraz mechaniczny
- silny stres
- w czasie porodu
- przedwczesny lub opóźniony poród
- cesarskie cięcie
- pępowina owinięta dookoła szyi dziecka
- w okresie niemowlęcym
- choroby którym towarzyszyła wysoka gorączka
- negatywna reakcja na szczepionkę
- przedłużająca się żółtaczka
Dla kogo ta terapia?
Dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, niemowląt, dzieci z porażeniem mózgowym, autyzmem, zespołem Downa, zespołem ADHD.
Jak wygląda terapia?
- Etap 1 - Diagnoza
- Na jej podstawie formułowany jest indywidualny program terapii
- Etap 2 – Terapia
- Zajęcia przyjmują formę zabawy, są atrakcyjne i ciekawe, dlatego dzieci uczestniczą w nich z chęcią. Terapia prowadzona jest na specjalnie do tego celu przygotowanej i wyposażonej sali
- Etap 3 – Rediagnoza
- Kontrola wyników, po przeprowadzonej terapii